Suomen kielen sarja Vuorotellen tukee monipuolisen kielitaidon saavuttamista ja opiskelijoiden integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan tarjoamalla välineitä kielellisen osaamisen kehittämiseen. B-taitotason oppijoilla on usein jo runsaasti tietoa kielestä, mutta he tarvitsevat rohkaisua ja välineitä käyttää kieltä monipuolisesti eri tilanteissa. Vuorotellen-sarja pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen.
Sarjan ensimmäinen osa, Vuorotellen 1, on ilmestynyt. Vuorotellen 2 ilmestyy vuonna 2027.
Kieli on sosiaalisen toiminnan väline
Vuorotellen 1 -oppikirja noudattaa pedagogista rakennetta, jossa jokainen kokonaisuus alkaa opiskelijoiden ennakkotietojen aktivoimisella ja etenee reseptiivisten taitojen harjoittelun kautta omaan tuottamiseen.
Kirjassa kieli nähdään sosiaalisen toiminnan välineenä, eli painotus on merkityksessä ja käytössä. Rakenteita, sanastoa ja eri rekistereitä harjoitellaan niiden tyypillisissä käyttökonteksteissa. Kaikkia rakenteita ei aina tarvitse opetella tuottamaan, vaan niiden ymmärtäminenkin riittää.
Tavoitteet ja arviointi mukana läpi kirjan
Vuorotellen 1 -oppikirjan jokaisessa kokonaisuudessa esitellään läpinäkyvät oppimistavoitteet, joita kohti opiskelija voi harjoitusten avulla pyrkiä. Oppimistavoitteiden saavuttamisen arviointiin palataan arviointitehtävissä, kuten portfoliotehtävissä ja itsearvioinnissa. Lisäksi mukana on vertaisarviointitehtäviä, joissa opiskelijat antavat palautetta toistensa luonnosvaiheen teksteistä.
Laajemmissa arviointitehtävissä on näkyvillä arviointimatriisit opiskelijan ja opettajan työn tueksi. Näin varmistetaan läpinäkyvä arviointi, eli opiskelija voi suunnitella työtään arviointikriteereihin nojaten.
Autenttiset aineistot huolella valittuja
Oppikirjan teemat kiinnittyvät opiskelijan arkeen, ja tällaisia teemoja ovat esimerkiksi hyvinvointi, media ja kestävä kehitys. Aineistot on valittu autenttisista lähteistä, kuten sanomalehdistä, podcasteista, televisiosarjoista, sosiaalisen median viesteistä ja sähköposteista.
Keskusteluharjoitukset on laadittu aitojen, nauhoitettujen keskustelujen pohjalta. Keskusteluista on poimittu sellaisia fraaseja, jotka ovat hyödyllisiä opiskelijoille, ja otettu ne osaksi harjoituksia. Kuunteluharjoitukset on laadittu samalla periaatteella.
Toimijuus ja itseohjautuvuus keskiössä
Oppikirja tukee opiskelijan toimijuutta kielen käyttäjänä ja kielellisen identiteetin kehittymistä. Se kannustaa kielen käyttöön myös oppituntien ulkopuolella ja tarjoaa välineitä itseohjautuvuuden kehittämiseen. Mukana on tehtäviä, jotka tukevat osallisuutta eri kieliyhteisöihin – esimerkiksi opiskelijaa kannustetaan löytämään itselleen uusia harrastusryhmiä.
Lisäksi oppikirjassa käsitellään erilaisia kielenoppimisstrategioita sekä harjoitellaan keskustelu- ja kuuntelustrategioita. Opiskelija saa vinkkejä esimerkiksi siihen, miten hän voi aloittaa jutustelun työpaikalla tai miten kannatella keskustelua.
Selkeä rakenne ja teemakokonaisuudet tarjoavat opettajalle valinnanvaraa
Kirjassa on 10 kappaletta, joista jokaisella on selkeä, toistuva rakenne. Kirja on laadittu niin, että kappaleita ei tarvitse käydä läpi järjestyksessä, vaan opettaja voi valita kurssilla kunkin ryhmän tarpeisiin sopivat tehtäväkokonaisuudet.
Kappaleet alkavat lämmittelytehtävillä, jatkuvat teemakokonaisuuksiin ja päättyvät portfoliotehtävään ja itsearviointiin. Jokaisessa kappaleessa on 3–4 teemakokonaisuutta. Kappaleiden tavoitteet esitetään selkeästi kappaleen alussa, ja lopussa arvioidaan, miten tavoitteisiin on päästy.
Lämmittelytehtävät ovat kommunikatiivisia ja pelillisiä, ja ne orientoivat kappaleen teemaan. Teemakokonaisuuksien tehtävät rakentuvat autenttisten materiaalien ympärille. Esimerkiksi hyvinvointiteemaisessa kappaleessa luetaan stressinhallinta-aiheinen artikkeli, josta poimitaan hyvinvointiin liittyvää sanastoa. Samassa kappaleessa kuunnellaan hyvinvointiteemainen podcast, joka toimii mallina opiskelijoiden omille hyvinvointipodcasteille.
Portfoliotehtävässä opiskelijat tuottavat johonkin kappaleen teemaan liittyvän autenttisen tekstin, videon tai äänityksen. Työskentely on prosessimuotoista: ensin tutustutaan esimerkkeihin, sitten laaditaan luonnos, saadaan vertaispalautetta muilta opiskelijoilta ja lopuksi tuotetaan lopullinen versio. Portfoliotehtävien laajuutta voi vaihdella opiskelijoiden taitotason mukaan, ja opiskelija voi tehdä tehtävistä kaikki tai vain osan. Tärkeää on, että oppijalle jää konkreettisia tuotoksia, joita hän voi liittää vaikkapa työhakemuksen liitteeksi tai muuhun yhteyteen, jossa täytyy havainnollistaa kielitaitoa.
Miksi valita kurssille Vuorotellen 1?
Vuorotellen 1 tarjoaa B1–B2-taitotasolle sopivan funktionaalisen oppimateriaalin. Kirjassa on paljon autenttista materiaalia, minkä lisäksi oppijat etsivät ja tuottavat itse materiaalia yhteiseen käyttöön. Vuorotellen 1 tarjoaa konkreettisia välineitä sekä oppijoille että opettajille – luokassa ja luokan ulkopuolella.