Artikkeli

Vuorovaikutuksen iloa! Uusi oppimateriaali edistyneille suomen oppijoille

Vuorotellen on uusi, aikuisille suunnattu suomen kielen oppimateriaalisarja B- ja C-taitotasoille. Vuorovaikutuksellisuutta painottavan sarjan sisällöt on suunniteltu niin, että opiskelija voi välittömästi käyttää oppimaansa omassa arjessaan. Sarjan ensimmäinen osa, Vuorotellen 1, ilmestyy keväällä 2025.

Työryhmää yhdistää opetuskokemus Suomesta ja ulkomailta

Vuorotellen-oppikirjailijaryhmän muodostaa joukko kokeneita suomenopettajia, joita kaikkia yhdistää intohimo suomen kieleen ja pedagogiikkaan. Sen lisäksi, että heillä kaikilla on laaja opetuskokemus eri S2-oppilaitoksissa Suomessa, Aija Elg, Noora Helkiö, Elisa Räsänen ja Sanna Rämö ovat kaikki opettaneet suomea myös ulkomailla.

”Kun suomea opetetaan Suomen ulkopuolella, niin opetukseen tulee vahvasti mukaan suomalaisen kulttuurin käsittely. Tällöin varsinkin ajankohtaiset aiheet nousevat usein tarkastelun kohteiksi”, kertoo Aija. ”Vuorotellen-sarja tarjoaakin malleja esimerkiksi median, kirjallisuuden, hyvinvoinnin ja ympäristöön liittyvien aiheiden käsittelyyn ja runsaasti aineistoa vertailujen tekemiseen Suomen ja kohdemaan välillä.”

Erilaisten oppimateriaalien laatiminen on työryhmälle tuttua vuosien opetustyön rinnalla. Nyt työ on viety astetta pidemmälle, kun käsillä on upouusi oppikirja. Uuden oppimateriaalin laatiminen on ollut antoisaa ja kehittävää koko ryhmälle.

”Oppikirjatiimistä on muodostunut meille tärkeä vertaisryhmä, jossa vaihtaa kuulumisia ja suunnitella ja kehittää opetuskäytänteitä. Parasta on se, miten muut ryhmäläiset auttavat reflektoimaan omia oppimiskäsityksiä ja opetusfilosofiaa. On ollut myös kiinnostavaa oppia, miten oppikirja etenee konseptointivaiheesta valmiiksi kirjaksi”, ryhmä iloitsee.

Vuorotellen syntyi tarpeeseen

Vuorotellen-oppimateriaali sai alkunsa, kun Aija, Noora, Elisa ja Sanna totesivat, että aika on kypsä keskitason oppikirjalle, jonka ytimessä on oppijan toimijuus ja osallisuus.

”Edistyneiden suomenoppijoiden joukko on alati kasvava ryhmä, mutta sen tarpeisiin ei ole juuri olemassa oppikirjoja. Meille oli tärkeä kehittää suomen kielen oppikirjasarja, joka tukee oppijoiden arjen vuorovaikutustilanteita ja vahvistaa heidän osallisuuden tunnettaan”, Elisa kertoo. 

”Opiskelijalla on tässä vaiheessa jo paljon tietoa kielestä, joten on tärkeää, että hän myös rohkaistuu käyttämään kieltä erilaisissa tilanteissa”, lisää Sanna.

Alusta asti oli selvää, että oppimateriaalin tulee liittyä vahvasti opiskelijoiden arkielämään, mikä näkyy kirjan aiheissa ja sisällöissä. Kirjaan onkin valittu teemoja ja materiaaleja, joiden oppikirjailijat uskovat kiinnostavan opiskelijoita.

Toinen tärkeä periaate kirjassa on ollut aito funktionaalisuus eli se, että kaikki rakenteet pohjautuvat todellisiin kielenkäyttötilanteisiin, ja rakenteiden tarkastelu kumpuaa niistä. ”Meille on ollut erityisen tärkeää, että rakenteita käsitellään autenttisissa yhteyksissä niiden funktioiden kautta”, Aija sanoo.

Lähtökohtana opiskelijan tarpeet

Ryhmän työskentelyä on ohjannut koko ajan opiskelijoiden tarpeet. ”Olemme tinkimättä lähestyneet tehtäviä, tekstejä, kuunteluita ja rakenteita miettimällä jokaisen kohdalla, mihin oppija tarvitsee tätä tietoa ja riittääkö sen tunnistaminen vai pitääkö se osata myös tuottaa”, kuvailee Aija.

”Haluamme tehdä materiaalissa näkyväksi opiskelijoiden omaa pystyvyyttä ja toimijuutta ja kannustamme opiskelijaa oppimaan kieltä omien oivalluksien kautta”, lisää Noora.

”Vuorotellen-kirjan käyttäjät eivät ole vain suomen kielen opiskelijoita, vaan myös monien eri kielten käyttäjiä ja useiden eri alojen asiantuntijoita”, kertoo Sanna ja jatkaa: ”Olemmekin pyrkineet antamaan opiskelijoille tilaa olla aktiivisia toimijoita, jotka ovat jo suomenkielisen kieliyhteisön jäseniä.”

Oppimateriaalia on myös testattu säännöllisesti edistyneiden suomen kielen opiskelijoiden kanssa, ja heiltä saatu palaute onkin ollut hyödyllistä ja kehittävää projektin varrella.

Materiaalia on helppo opettaa    

Vuorotellen-oppikirjojen jokainen kappale muodostaa autenttisten materiaalien ja kielenkäyttötilanteiden ympärille kiinnittyvän yhtenäisen kokonaisuuden, jota täydentää lämmittely- ja arviointitehtävät sekä itsearviointi. Tämä auttaa opettajaa, kun yhdestä kokonaisuudesta voi suoraan toteuttaa oppitunnin.

”Rakenne toimii myös eriyttämisen tukena, sillä opettaja voi valita, mitkä tehtävistä hän kokee relevanteiksi omalle ryhmälleen”, Sanna mainitsee.

Aija tuo esiin myös eriyttämisen arvioinnissa: ”Jokaisen kappaleen lopussa oleva portfoliotehtävä tarjoaa toimivan välineen arvioinnin eriyttämiseen, koska opiskelijat kokoavat sen omien vahvuuksiensa pohjalta.”

Muita eriyttäviä arviointikeinoja ovat materiaalissa toistuvat erilaiset projektit ja oppimispäiväkirja. Myös vertaisarviointi toimii eriyttämisen tukena.

Pääpaino autenttisissa materiaaleissa

Ryhmä on kiinnittänyt erityistä huomiota siihen, että kirjan materiaalit ovat autenttisia. ”Suurin osa materiaaleista, kuten sanomalehtijutut, blogitekstit ja podcastit, ovat aivan alkuperäisessä muodossa”, kertoo Sanna. ”Lisäksi kaikki kuunteluharjoitusmateriaalit on tehty autenttisten keskustelujen pohjalta.”

Opiskelijoita kannustetaan myös jakamaan omia kiinnostuksen kohteitaan luokkatovereiden kesken. ”Kirjassa on monia tehtäviä, joissa opiskelijoita pyydetään jakamaan valitsemiaan materiaaleja muille. Näin he pääsevät tuomaan omia kiinnostuksen kohteitaan yhteiseen tarkasteluun”, kuvailee Aija.

Toiminnallisuus keskiössä

Vuorotellen-sarjan toiminnallisuus kulkee käsi kädessä autenttisille materiaaleille rakentuvien tehtäväkokonaisuuksien ja luokan ulkopuoliseen oppimiseen kannustavien tehtävien kanssa.

Sanna kuvailee kirjan toiminnallisia ratkaisuja: ”Keskustelun lisäksi opiskelijat pitävät esitelmiä, suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä projekteja ja tekevät pelillisiä harjoituksia. Kirjassa on myös useita tehtäviä, jotka opiskelijat toteuttavat ohjatusti luokkahuoneen ulkopuolella.”

”Toiminnallisuus onkin parhaimmillaan sitä, että opiskelija omasta halustaan hakeutuu tilanteisiin, joissa voi käyttää suomen kieltä”, jatkaa Aija.

Kieltä opitaan yhdessä ja vuorotellen. ”Oppimateriaalissa on runsaasti tehtäviä, joiden suunnittelun lähtökohtana on ollut osallisuus ja yhteisöllisyys, mistä kielii myös sarjan nimi”, Noora tiivistää.

Terveisiä kirjan käyttäjille

Mitä terveisiä oppikirjailijat haluavat lähettää Vuorotellen-sarjan tuleville käyttäjille?

”Haluamme materiaalillamme tuoda oppijan oman ääneen kuuluviin. Tehtävästä riippumatta utelias, positiivinen ja kokeileva ote oppimiseen on kaiken keskiössä. Toivottavasti oppikirjastamme välittyvät nämä lähtökohdat niin opiskelijalle kuin opettajalle”, kiteyttää Noora ja saa innostunutta nyökyttelyä muilta työryhmän jäseniltä.