Vuorovaikutuksen iloa!
Vuorotellen on aikuisille suunnattu suomen kielen oppimateriaalisarja B- ja C-taitotasoille. Vuorovaikutuksellisuutta painottavan sarjan sisällöt on suunniteltu niin, että opiskelija voi välittömästi käyttää oppimaansa omassa arjessaan. Vuorotellen sopii käytettäväksi kaikilla jatkotason suomen kielen kursseilla, esimerkiksi korkeakouluissa ja vapaan sivistystyön kursseilla.
Voit kokeilla Vuorotellen 1 -kirjan kahta eri tehtävää, jotka ilmentävät monikielisyyttä sekä ajatusta siitä, että kielen oppiminen on läsnä myös luokkahuoneen ulkopuolella.
Vuorotellen vahvistaa opiskelijan vuorovaikutustaitoja ja osallisuuden tunnetta arjen kielenkäyttötilanteissa. Lue oppikirjailijoiden ajatuksia uuden materiaalin tiimoilta.
Vuorotellen 1 -tuoteperhe on käytössäsi elokuussa 2025! Tuoteperheeseen sisältyy:
Vuorotellen 2 -tuoteperhe on valmis käyttöön 08/2027.
Vuorotellen 1 opettajan opas ilmestyy v. 2028, Vuorotellen 2 opettajan opas v. 2029.
Olen opettanut suomea toisena ja vieraana kielenä lukiossa ja usean vuoden ajan yhdysvaltalaisissa yliopistoissa sekä viimeksi Aalto-yliopistossa Suomessa. Olen opetusurani aikana laatinut lukuisia verkkokursseja ja -materiaaleja, minkä lisäksi olen ollut mukana muun muassa korkeakoulutettuja opettavien S2-opettajien verkoston luomisessa.
Oppikirjailijana minulla on tärkeää se, että oppimateriaalissa käsitellään rakenteita autenttisissa yhteyksissä niiden funktioiden kautta. Parasta oppikirjan tekemisessä on se, että oppikirjailijaryhmä auttaa reflektoimaan omia oppimiskäsityksiä ja opetusfilosofiaa. Ryhmässä pääsee myös usean opettajan voimin pohtimaan tehtävien hyödyllisyyttä ja parhaimmillaan kokeilemaan niiden toimivuutta omien opiskelijoiden kanssa.
Työskentelen tällä hetkellä suomen kielen ja kirjoitusviestinnän yliopisto-opettajana Aalto-yliopistossa. Olen toiminut S2-opettajana vuodesta 2013. Olen opettanut kotoutumiskoulutuksissa, vapaan sivistystyön kursseilla sekä korkeakouluissa Suomessa ja Yhdysvalloissa. Olen myös ollut mukana erilaisissa suomen kielen opetuksen kehittämiseen liittyvissä hankkeissa.
Olen aina ollut innokas kehittelemään ja luomaan uusia materiaaleja, mikä lienee myös perimmäisin syy sille, että ryhdyin oppikirjailijaksi. Minulle opetuksessa antoisinta ja tärkeintä on oppijoiden kohtaaminen – osaltaan tähän liittyy halu kehittää opetusmateriaaleja ja ikään kuin myös materiaalin kautta kohdata oppijat niin, että materiaalit parhain mahdollisin keinoin vastaisivat heidän tarpeitaan.
Olen opettanut suomea yliopistoissa, kansalaisopistoissa ja perusopetuksessa vuodesta 2012. Tämänhetkinen työpaikkani on Aalto-yliopiston kielikeskus, jossa toimin yliopisto-opettajana. Opetustyön ohella olen ollut mukana erilaisissa kansallisissa hankkeissa sekä kehittämässä avoimia materiaaleja S2-opetukseen. Olen myös käynyt opetusvierailuilla useissa eri ulkomaisissa yliopistoissa.
Opetustyössä antoisinta minulle on omassa työssä kehittyminen, ja tähän oppikirjatyöskentely tarjoaa oivan mahdollisuuden. Parasta oppikirjatyöskentelyssä on omien opettamiseen liittyvien ajatusten ja käytäntöjen kehittäminen yhdessä kollegojen kanssa. Minulle on erityisen tärkeää, että oppikirja toimii opiskelijan maailmassa ja että sen sisältö on relevanttia opiskelijan arjessa.
Olen suomen kielen opettaja ja väitöskirjatutkija. Työskentelen tällä hetkellä Aalto-yliopistossa suomen kielen ja kirjoitusviestinnän lehtorina. Olen opettanut suomea erilaisissa konteksteissa Suomessa ja Suomen ulkopuolella. Suurimman osan työurastani olen tehnyt Yhdysvalloissa, jossa koordinoin suomen kielen opetusohjelmaa ja opetin suomea yhdysvaltalaisopiskelijoille. Lisäksi olen opettanut suomea muissa yliopistoissa, vapaan sivistystyön puolella ja kotoutumiskoulutuksessa.
Oppikirjailijatyössä nautin laajojen oppituntikokonaisuuksien ja pedagogisten ratkaisujen suunnittelemisesta. Mielestäni oppimateriaalin on tärkeää kiinnittyä vahvasti oppijoiden arkeen ja kannustaa heitä jatkamaan harjoittelua kurssin ulkopuolella. Parasta oppikirjailijuudessa on yhteistyön tekeminen kollegoiden kanssa ja se, että olen oppinut oppikirjaprosessista.