Tehtävävinkit

¡Avanzamos! Vinkkejä espanjan jatko-opiskeluun

Uuden espanjan jatko-oppikirjan aiheet syventävät espanjankielisten maiden tuntemusta. ¡Avanzamos! käsittelee historiaa, kulttuuria, yhteiskunnallisia kysymyksiä ja nykypäivän elämää innostavasti. Opiskelijan keskustelutaidot kehittyvät, arkikieliset dialogit opettavat käytännön espanjaa ja sanavarasto laajenee mukavasti.

¡Avanzamos! lähestyy aiheita tekstien, kuunteluiden ja kommunikatiivisten harjoitusten kautta. Oppikirjailija Minna Intke Hérnandez antaa nyt kolme vinkkiä, joiden avulla voi elävöittää tehtävien tekemistä oppitunnilla.

Sanaston kertausta ryhmissä

Poimi tehtävä >

Pareittain tai pienissä ryhmissä muistellaan ja luokitellaan sanoja (comida saludable, comida no saludable, comida que nunca deberías comer, comida que no deberías comer en exceso). Opettaja antaa tähän aikaa viisi minuuttia. Kun aika päättyy, lasketaan, kuinka monta sanaa kussakin ryhmässä muistettiin. Ryhmät lukevat lopuksi sanat ääneen, jotta kaikki kuulevat ne. Lopuksi voidaan nostaa esiin joitakin sanoista ja ryhmä saa perustella, miksi on luokitellut sen juuri kyseiseen luokkaan.

Keskustelua kävellen

Poimi tehtävä >

Opiskelijat nousevat ylös, jotta he voivat vapaasti kävellä luokassa ja vaihtaa keskustelukumppania. Opettaja heijastaa yhden kysymyksen kerrallaan taululle, ja opiskelijat keskustelevat siitä sen henkilön kanssa, jonka luokse he ovat kävelleet. Opettaja antaa aikaa keskustelulle pari minuuttia ja ilmoittaa sitten, kun kysymys ja keskustelukumppani vaihtuvat. Ennen aloittamista kannattaa kerrata, kuinka espanjaksi tervehditään ja kuinka esim. lopetetaan kohteliaasti keskustelu ja moikataan vielä ennen kuin vaihdetaan kumppania.

Väittelyä ryhmissä

Poimi tehtävä >

Opiskelijat ovat neljän hengen ryhmissä. Ennen kuin väittely aloitetaan, opiskelijat päättävät näkemättä väitteitä, ketkä kaksi ovat puolesta ja ketkä vastaan. Kannattaa korostaa erikseen, että oikealla omalla mielipiteellä ei nyt ole väliä! Ryhmät valitsevat yhden väitteistä ja opettaja antaa heille 3-4 minuuttia aikaa väitellä siitä ja vakuuttaa vastapuoli oman kantansa paremmuudesta. Opettaja ilmoittaa ennen kuin aika loppuu, esimerkiksi ensin kahden minuutin ja sitten yhden minuutin kohdalla. Kun aika loppuu, otetaan heti perään toinen väite ja tehdään sama uudelleen.