Artikkeli

In viaggio – Itseopiskelijan ohjeet

Onneksi olkoon! Olet tutustumassa kieleen, jonka avulla voit puhua yli 50 miljoonan italialaisen kanssa. In viaggion avulla opit asioimaan sujuvasti niin hotellissa kuin ravintolassakin, tekemään ostoksia, kysymään tietä ja hankkimaan lippuja eri tapahtumiin.

Keskeisiä välineitä itseopiskelijalle ovat itse oppikirjan lisäksi kirjaan kuuluva äänite sekä tehtävien ratkaisut. Lisäksi tarvitset kirjoitusvälineet sekä vihon, johon kirjoittaa tehtävien ratkaisuja, ellet kirjoita niitä esimerkiksi suoraan tietokoneellesi, kannettavaasi tai tablettiisi. Jos haluat vain kuunnella kappaletekstejä, voit ladata myös maksuttoman Otso-sovelluksen ja kuunnella tekstit sovelluksen kautta. (Otso-sovelluksella ei löydy kirjan kuunteluharjoituksia).

Jos olet todella motivoitunut oppimaan ja kaipaat lisäharjoituksia kirjan tehtävien lisäksi, voit myös hankkia opettajan oppaan, josta löytyy lukuisia lisätehtäviä ratkaisuineen ja myös kuunteluharjoitusten tekstit. Tärkein kaikista on uteliaisuus ja halu oppia.

Löydä itsellesi paras oppimistyyli

Jos olet jo kokenut kielten opiskelija tunnet itsesi ja tiedät ne opiskelumetodit, jotka toimivat sinulle parhaiten. Mikäli italia on ensimmäinen opiskelemasi vieras kieli, suosittelemme, että tutustut ensin hieman eri tapoihin, joilla kieliä omaksutaan.

Voit aloittaa ääntämistä esittelevästä luvusta, oppikirjan sivulta 9. Kuuntele teksti kahteen kertaan, kirjaan katsomatta. Lue sen jälkeen sanat ääneen. Kuuntele sen jälkeen äänite vielä kerran ja seuraa tekstiä sana sanalta. Sulje kirja ja kirjoita vihkoosi sanoista niin paljon kuin muistat italiaksi. Tarkista sen jälkeen kirjoittamasi sanat kirjasta. Tämän tehtyäsi sulje silmäsi ja mieti, mikä asia sinulle jäi eniten mieleen. Oliko se jonkin tietyn sanan ääntäminen, jonka kuulit äänitteeltä? Vai palautuuko mieleesi kenties ensimmäiseksi se, miltä aukeama näytti ja miten sanat oli sinne sijoiteltu? Vai jäikö sinulle mieleen kenties itse kirjoittaminen, kun koetit muistella niitä ja kirjoittaa ne oikein vihkoosi?

Auditiivinen oppija

Jos mieleesi jäi erityisesti jokin äänitteen sana ja tapa lausua se, olet kielten opiskelijana auditiivisesti painottunut. Se tarkoittaa, että kuulet tarkasti ja kuuloaistin tuottamat virikkeet jäävät mieleesi hyvin. Silloin kirjan tekstien kuunteleminen on sinulle ensiarvoisen tärkeää. Kuuntele niitä moneen kertaan ja toista kuulemasi. Näin opit sinulle luontaisimmalla ja helpoimmalla tavalla asioita. Voit tehostaa oppimistasi kuuntelemalla italiankielisiä lauluja Internetistä ja etsiä laulujen tekstejä. Sinun kannattaa myös lukea ääneen lukujen tekstejä ja äänittää niitä esimerkiksi puhelimen ääninauhurilla.

Visuaalinen oppija

Jos taas mieleesi jäi se, miltä aukeama näytti, olet kielten opiskelijana visuaalisesti painottunut. Se tarkoittaa sitä, että kuvat, värit ja muodot jäävät mieleesi kirkkaina ja hyvin palautettavina mielikuvina. Silloin tärkeää on, että teet opiskelun aikana itsellesi säännöllisesti mielikuvakarttoja oppimastasi. Esimerkiksi ääntämistä opiskellessasi tee sanoista oma kuvakarttasi, jossa käytät runsaasti värejä ja muotoja. Voit ryhmitellä sanoja erilaisiin väripohjiin, kirjoittaa niitä erivärisillä tusseilla sekä erilaisin kirjoitustyylin. Yhden tällaisen kuvakartan tehtyäsi voit testata, kuinka hyvin muistat sen. Todennäköisesti oppimasi palautuu mieleesi kirkkaasti ja nopeasti, sillä muistat, millä väripohjalla mikin sana sijaitsi ja miten se oli kirjoitettu.

Kinesteettinen oppija

Jos taas ensimmäinen asia, mikä mieleesi jäi, on itse kirjoittaminen, kun palauttelit sanoja mieleesi niitä vihkoon kirjoittaessasi, olet kielten opiskelijana kinesteettinen ja taktiilinen. Sinulle luonteenomaisin tapa opiskella on yhdistää oppiminen fyysiseen toimintoon. Kirjoittaminen on niistä useimmille tutuin ja helpoin, mutta tekemisen kirjoa kannattaa laajentaa. Voit esimerkiksi kuunnella kirjan tekstejä lenkkeillessäsi. Voit myös hypistellä käsilläsi jotakin, samalla kun luet; se voi olla hernepussi, hiuslenkki tai muu vastaava esine, jota tuntuu hyvältä pyöritellä ja muokata käsissään. Sinun kannattaa välttää istumista niin paljon kuin mahdollista ja etsiä niitä asentoja, joissa sinun on mukava olla.

Kognitiivinen oppija

Jos et ole erityisen kiinnostunut kieliopista, sinun ei tarvitse tutustua siihen kovin perusteellisesti. Kirja on laadittu niin, että tärkeimmät asiat selitetään kappaleteksteissä mahdollisimman vähin kielioppitermein. Jos joku kielen rakenteeseen liittyvä seikka jää askarruttamaan , niin löydät todennäköisesti vastauksia kirjan lopussa olevasta kielioppiyhteenvedosta.

Jos huomaat viihtyväsi kielioppisivuilla, voit liittää uuden sanan osaksi itsetuntemustasi oppijana. Olet kieltenopiskelijana kognitiivisesti painottunut. Se tarkoittaa, että lähestymistapasi on järkevä ja looginen ja etsit kaikessa säännönmukaisuuksia.

Yhdistele oppimistyylejä sopivasti

Useimmilla ihmisillä mikään edellä kuvatuista taipumuksista ei ole yksinomainen, vaan oppiminen ja omaksuminen tapahtuu monen eri kanavan kautta. Siispä jokaiselle opiskelijalle tekee hyvää harjoitella opiskelua myös itselleen epätyypillisellä metodilla. Kuvakartat, hölkkä yhdistettynä kuunteluun ja tekstien pelkkä kuuntelu esimerkiksi illalla sängyssä nukkumaan mentäessä toimivat todennäköisesti hyvin jokaisella.

Kun olet löytänyt sinulle parhaan ja toimivimman metodin, kirjan opiskelu itsenäisesti on helppoa. Voit edetä rauhallisesti luku luvulta eteenpäin, valikoiden kustakin osiosta itsellesi hyödyllisimmät. Muista myös kirjata huomioitasi kunkin luvun lopussa olevaan La mia pagina -sivulle! Se on eräänlainen oppimispäiväkirjasi.

Ohjeita tehtävien tekemiseen itseopiskelijalle

Kun olet tunnistanut opiskelutyylisi ja tiedät miten edetä, tässä vielä pari neuvoa, joista voi olla apua. Uusien sanojen oppiminen helpottuu, kun muistat kerrata ne joka kerta tekstin ja siihen liittyvien harjoitusten jälkeen. Voit kuulustella sanastoja itseltäsi peittämällä kirjan sanastosta toisen puolen.

Puheharjoituksia voit tehdä myös yksin. Esimerkiksi tehtävässä 10 oppikirjan sivulla 40 voit ensin esitellä kunkin henkilön suullisesti äänittäen vastauksesi. Sen jälkeen voit tarkastaa oikeat vastaukset tehtävien ratkaisuista. Lue tämän jälkeen vielä koko puheharjoituksen teksti läpi tehtävien ratkaisuista, jotta oikeat muodot painuvat mieleesi. Kirjan Frasi utili -lauseet on osittain luettu äänitteelle ja voit harjoitella niitä toistamalla äänitteen perään useamman kerran yrittäen sujuvoittaa puhettasi.

Kirjassa on useita tehtävätyyppejä, joita voi tehdä itsenäisesti ilman opettajaa tai opiskelijaryhmää. Kirjan puhetehtävät löytyvät parla (puhu), completa (täydennä), leggi (lue) ja leggi e completa (lue ja täydennä) tehtävänantojen jälkeen. Niitä on hyvä tehdä myös suullisesti, mahdollisesti äänittäen omaa puhetta. Puheharjoituksia (parla) (esim. luku 1, s. 40 harj. 10 ja luku 4, s. 46 harj. 16A), voi tehdä ääneen lukien yrittäen eläytyä kuhunkin tilanteeseen mielikuvituksessaan. Pariharjoituksissa, joissa käydään vuoropuhelua (kuten s. 46 harj. 16B, s. 47, harj. 17B, s. 58 harj. 6A), voit lukea molempien puhujien repliikit ja tarkistaa sitten ratkaisuista. Myös kieliopista löytyy dialogimuotoisia tehtäviä, joiden ääneen lukeminen auttaa suullisen ilmaisun sujuvoittamisessa (esim. s. 182-3, harj. 2A).

Jos päätät hankkia opiskelusi tueksi myös opettajan oppaan, saat käyttöösi myös monipuolisen valikoiman lisätehtäviä ja -materiaaleja. Löydät teemasanastoja ja dialogeja, jotka liittyvät kirjasta puuttuviin tai siellä hyvin lyhyesti käsiteltyihin teemoihin, kuten luvun 2 lisämateriaaleissa autonvuokraus Italiassa, luvussa 10 urheilutapahtumat ja kauneushoitolassa käynti ja luvussa 11 terveyteen liittyvää sanastoa.

Onnea ja menestystä opinnoillesi! In bocca al lupo!

Tarja Bellaveglia
In viaggio -oppikirjailija

Enrico Di Nardo
In viaggio -oppikirjailija

Sirpa Kärkkäinen
In viaggio -oppikirjailija

Melania Messina
In viaggio -oppikirjailija