Italiano con gusto on uusi, aikuisopiskelijoille suunnattu italian oppimateriaalisarja, jonka ensimmäinen osa julkaistaan keväällä 2025. Tämä innostava ja raikas sarja vie oppijan italian kielen ja kulttuurin maailmaan alkeista alkaen.
Johtotähtenä kiinnostus Italiaan
Italiano con gusto -oppikirjailijat Ciro Imperato, Katri Kuusela ja Sari Meurman ovat kokeneita italianopettajia ja oppikirjailijoita, joilla on vuosikymmenten kokemus niin korkeakouluista kuin kansalaisopistoista, mukaan lukien verkko- ja yksityisopetus. Heidän aiempiin ansioihinsa kuuluu myös useita oppikirjoja, muun muassa jatkotasolle suunnattu Italiano per passione.
Aikuisopiskelijoille suunnatun sarjan laatimisessa on tärkeää huomioida opiskelijoiden moninaiset tarpeet. ”Suurin osa kohderyhmästämme opiskelee italiaa harrastuksenaan, esimerkiksi kansalaisopistoissa. Osalle opiskelijoista italian kieli on kuitenkin muutakin kuin harrastus. Se saattaa olla tarpeen vaikkapa taiteen, kulttuurin tai historian opiskelussa”, kertoo Sari ja jatkaa: ”Opiskelijajoukko on siis toiveiltaan ja tarpeiltaan kirjava, ja se tekeekin oppikirjan kirjoittamisesta sekä haastavaa että hauskaa.”
Kirja onkin suunniteltu niin, että siinä on aiheita, jotka kiinnostavat eri-ikäisiä ja taustaltaan erilaisia ihmisiä, joille kuitenkin kaikille on yhteistä kiinnostus Italiaan. Katri, Ciro ja Sari toivovat oppikirjan tarjoavan jokaiselle jotakin, mistä innostua.
Yhteistyö on sujuvaa kokeneella porukalla
Oppikirjan käsikirjoittaminen on tiivistä yhteistyötä, johon kokeneet oppikirjailijat ovat hyvin tottuneita. ”Tunnemme toisemme jo vuosien ajalta, ja meillä on todella hauskaa kokouksissa. Olemme vahva joukkue eli täydennämme hyvin toisiamme vahvuuksien ja heikkouksien osalta”, kuvailee Katri.
Työnjako ryhmässä toimii niin, että Ciro laatii dialogit, kuuntelutehtävät ja kulttuuritekstit. Katri ja Sari ovat jakaneet sanastojen ja tehtävien tekemisen. Kaikkea muokataan ja kommentoidaan yhdessä.
Ciron rooli natiivipuhujana on varmistaa, että tekstit ovat autenttisia, kun taas Katri ja Sari pitävät huolen siitä, että sisällöissä huomioidaan suomalaisen opiskelijan näkökulma. ”Tiedämme hyvin, mitkä asiat ovat vaikeita suomalaisille, joten pyrimme pitämään tämän näkökulman jatkuvasti mukana”, toteavat Katri ja Sari yhteisesti.
Ajantasainen ja helposti lähestyttävä oppikirja
Uutta oppimateriaalia suunnitellessa Cirolle, Katrille ja Sarille oli tärkeää, että oppikirjan rakenne on selkeä. ”Peruspyrkimyksemme on, että kappaleissa voi edetä sivu sivulta, ilman että joutuu hyppimään kirjan sivuilla edes takaisin”, kertoo Sari. Opettaja voi siis opettaa kirjaa ilman, että käsittelyjärjestystä täytyy suunnitella erikseen. Vain kieliopin kohdalla tästä tehdään poikkeus; kieliopin selitykset löytyvät omilta sivuiltaan ja niihin viitataan kappaleiden tehtävissä.
Toinen tärkeä ominaisuus uudelle oppimateriaalille oli ajankohtaisuus. ”Olemme pohtineet paljon, kuinka olla ajan hermolla olematta vain hetken muodin mukainen. Italian kieli on painava aihe, mutta pyrkimyksenämme on ollut luoda siitä kepeästi ja ketterästi lähestyttävä paketti, joka on samalla uudenaikainen siten, että sanasto, ilmaisut ja kieliopin esittäminen ovat tätä päivää ja silti kestävät aikaa”, kertoo Sari. ”On tärkeää, että oppikirjan kieli on ajantasaista italiaa, eli sitä, mitä opiskelija kuulee Italiassa,” lisää Katri.
Vaihtelevat tehtävät huomioivat erilaiset oppijat
Erilaisia teksti- ja tehtävätyyppejä Italiano con gusto -sarjassa on paljon. ”Olemme halunneet tehdä materiaalia, jossa on runsaasti vaihtelua. Kielen aktiivinen käyttäjä on ykköskohderyhmämme, joten kirja sisältää paljon keskustelu-, reagointi ja kuullunymmärtämistehtäviä. Mukana on pelejä, tietovisailuja, pari- ja ryhmätehtäviä”, kuvailee Sari. ”Vaihtelevia tehtävätyyppejä luomalla olemme pystyneet huomioimaan myös kuuntelemalla tai kirjoittamalla oppivat oppilaat”, lisää Ciro.
Oppikirjassa on alusta alkaen pidempiä dialogeja ja tekstejä: opiskelija saa näin alusta lähtien lukea tekstejä, koska luetun ymmärtämisen taito kehittyy paljon nopeammin kuin aktiivinen suullinen kielitaito. Tekstityyppeihin lukeutuvat mm. dialogi, podcast ja kertova teksti.
Tekstit eivät kuitenkaan ole vaikeita tai liian haastavia. ”Olemme miettineet tekstien pituutta ja sanastoa sekä niihin liittyviä tehtäviä siten, että tekstin ydin avautuu opiskelijalle, vaikka ei joka sanaa tuntisikaan”, lupaa Sari.
Kaiken kaikkiaan oppikirjailijoiden pyrkimyksenä on ollut luoda helposti lähestyttävä oppikirja, joka perustuu kommunikointiin, arjen tarpeisiin, nykypäivään sekä nykykieleen, unohtamatta Italian historiaa, kulttuuria ja tapoja.
”Toivottavasti kaikki Italiano con gusto -oppimateriaalin käyttäjät voivat nauttia italian kielen ja kulttuurin ”mausta” (gusto)”, kiteyttää Ciro koko oppikirjailijaryhmän puolesta.