Uudistettu Michi 1 -oppikirja tuo japanin opiskelun tähän päivään ja tutustuttaa japanilaiseen elämänmuotoon. Alkeisoppikirja on tarkoitettu aikuisille ja nuorille, jotka haluavat oppia japanin kieltä käytännön tilanteista käsin. Uudistettu oppikirja ilmestyy keväällä 2025.
Muuttuva kieli alkusysäyksenä uudistukselle
Michi-sarjan tekijät Pia Matilainen ja Virpi Serita ovat laatineet alkuperäisen Michi 1 -kirjan 15 vuotta sitten. Ajan myötä osa kirjan sisällöstä on vanhentunut maailman muuttumisen myötä, ja oppikirjan uudistus tuli tarpeeseen. ”Esittelemme uudistetussa Michissä paljon uutta sanastoa ja uusia, nykyisin japanin puhekielessä käytössä olevia rakenteita ja ilmaisuja”, kertoo Virpi.
Uudistustyössä on oppikirjailijoiden lisäksi ollut mukana kommentaattorin roolissa Mari Kimanen. Oppikirjailijat ovat kiitollisia Marilta saamastaan palautteesta. ”Mari on kokenut japanin kielen opettaja, ja hän on tuonut uusia tuoreita pedagogisia näkemyksiä käsikirjoituksen luomiseen”, Virpi kiittelee.
Pian mukaan parasta uudistustyössä on ollut se, että monen henkilön erilaiset suuret ja pienet ideat on pystytty yhdistämään toimivaksi kokonaisuudeksi. ”Harvoin yhden yksittäisen henkilön ehdotus tekstiksi, selitykseksi tai tehtäväksi on täydellinen sellaisenaan ilman täydentäviä ideoita”, Pia selittää.
”Uudistustyö on ollut kiinnostavaa, mutta myös työlästä ja haastavaa. Oppikirjatyö on kuin neulepuseron kutomista. Jossain kohdassa kun tekee virheen tai muutoksen, niin se vaikuttaa koko työhön”, naurahtaa Virpi.
Nykypäivän kieltä ja enemmän vuorovaikutusta
Uudistetussa Michissä on paljon uutta ja ajankohtaistettua sisältöä. Suurin muutos on kana-tavumerkkien käyttöönottaminen kirjan puolesta välin alkaen lukukappaleisiin, kielioppirakenteiden esimerkkilauseisiin ja tehtäviin.
Lisäksi uudistetussa oppikirjassa on paljon enemmän kuunneltavia ja kuvallisia tehtäviä sekä paritöitä. ”Kielenkäyttötilanteet on tuotu nykypäivään ja matkailijan kohtaamiin arkisiin tilanteisiin. Tehtävissä on pyritty lisäämään sekä opiskelijoiden keskinäistä että opettajan ja oppilaiden välistä vuorovaikutteisuutta ja toiminnallisuutta”, kuvailee Virpi.
Sisällöissä huomioitu monenlaiset opiskelijat
Kirjassa esiintyvät hahmot ovat eri-ikäisiä ja edustavat monipuolisesti erilaisia elämäntilanteita. ”Olemme pyrkineet tuomaan kirjaan tarinoita ja keskusteluja, jotka ovat käyttökelpoisia ja hyödyllisiä mahdollisimman monille henkilöille eri ikäluokista ja taustoista”, Virpi sanoo.
Myös opiskeltava sanasto ja kielenkäyttötilanteet soveltuvat oppijoiden moninaisiin elämäntilanteisiin. Oppikirjan tehtävät ovat monipuolisia, jotta oppiminen olisi sopivasti haastavaa ja mielekästä erilaiset tarpeet, lähtökohdat ja oppimistyylit huomioiden.
”Osa tehtävistä painottaa sanaston ja rakenteiden omaksumista, osa taas keskusteluvalmiuksia tai luetun- ja kuullun ymmärtämistä. Kuvitus tukee useissa kohtaa visuaalisia oppijoita. Jokaisella on mahdollisuus loistaa omalla vahvuusalueellaan”, Pia korostaa.
Materiaali tukee opettajan työtä
Oppimateriaali tarjoaa opettajalle työkaluja, joiden avulla auttaa oppijoita löytämään omat vahvuutensa ja kehittämään taitojaan. Kana-merkkien kirjoitusohjeet ja harjoitukset on sisällytetty oppikirjaan opettajan työn tueksi samoin kuin esimerkkejä kanji-merkeistä.
Varsinaisten lukukappaleiden oheen on listattu teemasanastoa ja lauserakenteita aihepiirin harjoittelun tueksi.
”Tehtävätyyppeihin lukeutuu erilaisia harjoituksia mekaanisista sanasto- ja rakennetehtävistä luetun- tai kuullunymmärtämistehtäviin sekä keskustelutehtäviin. Näistä on mahdollisuus valita oppituntityöskentelyyn ja kotitehtäviksi erilaisille oppijoille soveltuvimpia. Tehtäviä on vaivatonta myös tarvittaessa laajentaa”, Pia sanoo.
Täysin uutta opettajan työn tueksi on digitaalinen esitysmateriaali, jonka avulla opettaja voi helposti käsitellä oppikirjan sivuja luokassa ja näyttää oikeat vastaukset sekä soittaa äänitiedostoja.
Terveisiä opiskelijoille
Pia haluaa muistuttaa opiskelijoita siitä, että oppiminen on matka: ”Välillä voi tuntua, että omaksuttavaa on paljon ja haasteet suuria, mutta etene japanin kielen alkeiden polulla omaan tahtiin ja keskity itsellesi mieluisiin osioihin.”
Virpi ja Pia kannustavatkin opiskelijoita hyödyntämään opittuja asioita oikeassa elämässä ja muistamaan iloita onnistumisista. Oppikirjailijat toivovat, että Uudistettu Michi 1 johdattaa opiskelijat menestyksen tielle japanin kielen parissa!